Noticies
ORIOL AMAT: SÓC OPTIMISTA, EL 2010 LA NOSTRA ECONOMIA POT COMENÇAR A REMUNTAR

El doctor en economia Oriol Amat ha protagonitzat aquest 5 de novembre la conferència ‘Aprofitem les oportunitats d'una crisi: com renéixer amb més empenta'. L'acte, celebrat a L'Eina Espai Empresarial del Vendrell, ha estat una iniciativa de la UEP i l'Ajuntament del Vendrell. Hi han assistit l'alcalde de la vila, Benet Jané, el regidor de Promoció Econòmica, Joan M. Diu, el president de la UEP, Albert Calzada, i el president de la patronal tarragonina CEPTA, Josep A. Belmonte.
Oriol Amat ha iniciat la compareixença amb un missatge clar: "sóc optimista, si fem els deures, no trigarem tant a sortir de la crisi com diuen alguns". L'economista situa els orígens de l'actual crisi econòmica en l'esclat de la bombolla financera, "una bombolla originada en la ceguera de la gent, que compra sense saber el valor real del que compra. De la mateixa manera que quan la bombolla creix, ho fa de manera poc raonable, quan explota també ho fa de manera més greu del normal i això provoca pànic a la societat. Conseqüència: pugen l'estalvi i els dipòsits bancaris, baixa la despesa i l'economia s'alenteix".
A diferència de la crisi de l'any 1929, Amat qualifica l'actual de "crisi de rics", donat que "ara tenim protecció pels aturats, tenim seguretat social i la gent no ha perdut els seus estalvis bancaris, per tant, no tornem a començar des de zero". Pel que fa al futur immediat, ha destacat la necessitat que el preu dels pisos baixi un 30%. "Els càlculs diuen que hi ha 700.000 famílies que esperen comprar un pis. De moment, el crèdit bancari està tornant a fluir, però cal que el preu de l'habitatge baixi aquest 30%. Això ha de succeir els propers dos anys i, quan l'estoc s'hagi absorbit, tornarem a reprendre l'activitat, confiem que durant el 2011. Quan això passi, iniciarem la recuperació de molts altres sectors" ha afirmat.
Les previsions d'Oriol Amat són de recuperació a curt termini, concretament "tocarem fons a finals d'aquest any i inicis del vinent i a partir del primer trimestre de 2010 cada cop hi haurà més brots verds i començarem a recuperar l'activitat. El que costarà més d'eixugar serà l'alt índex l'atur".
L'economista també ha destacat les oportunitats que originen les crisis, donat que "són moments de canvi i de redefinició, iniciar una activitat empresarial encertada en aquests moments ens pot dur a l'èxit". Fent referència al títol de la conferència, amat ha destacat que en aquest moment "per poder renéixer amb força cal prendre un seguit de mesures, com ara l'enfortiment del balanç de l'empresa amb el capital dels socis, vigilar de no morir d'èxit i créixer equilibradament, aprofitar aquest moments de preus baixos per comprar, redefinir els models i les estratègies de negoci, innovar, aprofitar les noves tecnologies i importar idees generadores de riquesa. Fins i tot, si cal, podem plantejar-nos la reinvenció de la nostra empresa. Fixem-nos, per exemple en Nokia, que l'any 1865 fabricava cables, o en 3M, que en els seus inicis era una explotació minera".
Amat ha conclòs la seva intervenció amb alguns consells per afrontar la situació actual, com ara "mantenir la serenitat, deixar de banda el pànic, aprendre la lliçó i ser conscients que les bombolles i els cicles sempre es repeteixen, endeutar-se de forma prudent i, sobre tot, recuperar la confiança i l'optimisme". L'acte ha estat tot un èxit d'assistència, amb prop de dues-centes persones reunides a L'Eina Espai Empresarial. Aquest és el primer acte conjunt de l'ajuntament del Vendrell i la UEP. Amb accions com aquesta pretenen contribuir a l'enfortiment del teixit empresarial del Baix Penedès.
Oriol Amat és catedràtic d'Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pompeu Fabra. En l'actualitat forma part de la Junta del Col·legi d'Economistes de Catalunya i compagina l'activitat docent a la UPF i altres universitats europees, americanes i asiàtiques amb la vicepresidència de l'Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció (ACCID) i nombrosos actes, ponències, articles en premsa i llibres de la matèria.




